
Росія працює над створенням власного винищувача 6-покоління під індексом МіГ-41, який в теорії має стати основним літаком російських ВПС в середині XXI століття. Але усе свідчить, що ця машина з’явиться на озброєнні держави-агресора дуже нескоро. Про це на сторінках військово-аналітичного порталу 19fortyfive пише оборонний оглядач Ісаак Зайц.
Автор зазначає, що МіГ-41 є одним із найбільш туманних проектів перспективних озброєнь у Росії. Про нього відомо дуже мало. Перші згадки про нього датуються початком 2010-х років, коли стала очевидною потреба в наступнику МіГ-31.
Радянський МіГ-31 – це літак четвертого покоління, який досі залишається основою російської винищувальної авіації, бо Росія так і не спромоглася створити реально працюючий літак 5-го покоління.
Для розуміння, четверте покоління – це літаки 1970-90-х років. Такі як F-16, МіГ-29 чи Mirage 2000. Натомість 5-е покоління – це найсучасніші літаки, створені за стелс-технологією. До них відносяться американські F-35 Lightning II та номінально російський Су-57, який більше використовується в пропаганді, ніж в армії.
Отже МіГ-41 теоретично має бути наступником Су-57, але фактично йому доведеться замінити собою саме МіГ-31. Відомо, що Міністерство оборони Росії з кількох пропозицій вибрало найперспективніший проект, який у 2019 році перебував на стадії попередніх досліджень.
У січні 2021 року корпорація "Ростех", материнська компанія "Мікояна", оголосила, що МіГ-41 увійшов у фазу розробки. Тобто перейшли від стадії концепції до стадії фактичного проектування. За найбільш оптимістичними прогнозами перший політ МіГ-41 мав би відбутися вже у 2025 році, а на озброєння літак мав би надійти до 2028 року.
Однією з найбільш помітних особливостей МіГ-41 є його здатність до непомітності. Очікується, що літак матиме змішану конфігурацію крило-корпус, подібну до Су-57, що покращує його малопомітність. З точки зору швидкості, очікується, що МіГ-41 буде гіперзвуковим літаком, здатним розвивати від 4 до 5 Махів. Це зробило б його одним із найшвидших літаків у світі. Літак також хочуть зробити здатним до польотів на дуже великих висотах, потенційно навіть у навколокосмічних умовах.
Крім того, росіяни хочуть оснастити МіГ-41 системами на базі штучного інтелекту, які допомагатимуть пілоту у прийнятті рішень і виконанні місії. Ця інтеграція штучного інтелекту є відмінною рисою літаків шостого покоління, що підвищує їх загальну ефективність і зменшує навантаження на пілота.
Однією з найбільш значущих можливостей МіГ-41 має стати його здатність нести гіперзвукові ракети, що можуть рухатися зі швидкістю понад 5 Махів. Це робить їх надзвичайно складними для перехоплення та забезпечує МіГ-41 значну перевагу в бою повітря-повітря. В теорії.
Також МіГ-41 хочуть оснастити протисупутниковою зброєю. Це особливо важливо в сучасній війні, де засоби космічного базування відіграють вирішальну роль у військових операціях.
І це ще далеко не всі "хотілки", які анонсувала російська пропаганда для цього літака. І з огляду на все вище перераховане, аналітики сумніваються, що цей літак зможе піднятися в повітря у найближчому майбутньому.
"Одна з головних проблем – фінансування. Розробка літака шостого покоління є дорогою справою, і оборонний бюджет Росії може зіткнутися з обмеженнями, які можуть вплинути на прогрес проекту. Крім того, технологічна складність МіГ-41 створює значні інженерні проблеми, які необхідно подолати", – пише аналітик.
Крім того багато технологій, які росіяни анонсували для інтеграції на МіГ-41, звучать занадто футуристичними і сумнівними для практичного втілення.
"Навіть якщо ми припустимо, що такі технології можливі на винищувачі, враховуючи труднощі Росії з виробництвом винищувачів СУ-57, малоймовірно, що Росія зможе виробляти МіГ-41 у достатньо великій кількості. (...) Не скажу, що він ніколи не полетить, але сумніваюся, що ми побачимо його в повітрі, поки в Україні триває війна", – вважає Ісаак Зайц.
Інші новини зі світу озброєнь
Як писав УНІАН, в листопаді минулого року на збройовій виставці в Чжухаї Китай представив проект винищувача 6-го покоління "Білий імператор". Однак військові аналітики вважають, що це був не так реальний бойовий літак, як наукова фантазія і піар-хід.
Також ми розповідали, що турецька компанія Baykar оголосила про створення нової модифікації БпЛА Bayraktar TB2. Дрон отримав турбогвинтовий двигун невідомого типу, який дозволив збільшити злітну вагу і корисне навантаження БпЛА. Швидкість оновленого апарату досягає 300 км/год. Він може піднятися на висоту 9000 м менш ніж за 30 хвилин.