
Росія хоче модернізувати та розширити парк Ту-160, аби посилити стратегічні бомбардувальники за допомогою сучасної авіоніки та нових серійних моделей. Однак проблема полягає в тому, що оригінальна конструкція бомбардувальника досить стара, адже використовується ще з часів холодної війни. Про це пише ексконсультант Пентагону, кількох урядів НАТО та уряду Австралії в галузі оборонних технологій і проєктування систем озброєння Рубен Ф. Джонсон для видання 19FortyFive.
"Програма Ту-160М2, оголошена в 2015 році, передбачала капітальний ремонт 16 наявних літаків і будівництво 50 нових, але прогрес сповільнився через санкції та обмеженість ресурсів. Тим часом запропонований Росією стелс-бомбардувальник наступного покоління ПАК-ДА залишається малоймовірним через технологічні і кадрові обмеження", - вважає експерт.
За словами Джонсона, через занепад аерокосмічної галузі та обмеженого проєктного потенціалу російська стратегія дальньої авіації покладається на модернізацію застарілих платформ, а не на розробку нових літаків, через що є сумніви щодо майбутніх можливостей стратегічних повітряних сил РФ.
Плани РФ на Ту-160
Ексконсультант Пентагону нагадав, що у червні 2015 року офіційні особи в РФ заявили, що російський парк бомбардувальників Ту-160 має різко зрости як за якістю, так і за розміром. Тоді наголошувалось, що 16 існуючих літаків будуть повністю відремонтовані та оснащені абсолютно новими бортовими системами. Також ще 50 літаків буде побудовано з конвеєра на заводі Казанського авіаційного виробничого об'єднання, де спершу був побудований цей літак.
Крім того, у 2015 році заступник міністра оборони РФ з питань закупівель Юрій Борисов заявляв, що завдяки таким зусиллям буде збудовано новий літак.
"Частково це було пов'язано із запропонованими новими бортовими системами, які були б на кілька поколінь вищими за комплект авіоніки 1980-х років, що використовувався в оригінальному дизайні Ту-160. За його словами, цей літак в модернізованій конфігурації, а також будь-які нові типи "будуть позначатися як Ту-160М2", і "за нашими планами, це, швидше за все, станеться десь після 2023 року"", - процитував слова російського посадовця Джонсон.
Чому РФ не може розробити нові літаки
Водночас перші нові літаки, які не були зібрані з готових компонентів, почали працювати вже в січні 2022 року, близько за шість тижнів то початку повномасштабної війни РФ в Україні. Після цього робота сповільнилася через санкції, які заборонили імпорт іноземних електронних компонентів, які використовуються для конфігурації бортових систем.
За словами експерта, Росії потрібно модернізувати Ту-160 за двома причинами.
"По-перше, хоча Росія позиціонує ПАК-ДА як рівноцінний американському B-21 Raider, шанси на те, що він буде побудований, є низькими. Технології і виробничі дисципліни, необхідні для цієї програми, багато хто вважає надто далеким майбутнім для того, щоб ПАК-ДА міг рухатись вперед", - підкреслив оглядач.
За словами Джонсона, початкове планування передбачало, що цей літак будуть збирати на тій самій виробничій лінії, що й Ту-160М2, однак це майже неможливо.
"По-друге, в Росії занадто мало досвідченого персоналу для одночасного виробництва цих двох літаків. Коли було оголошено про плани щодо Ту-160М2, начальник штабу ВПС Росії генерал-полковник Віктор Бондарєв заявив, що програми не матимуть негативного впливу одна на одну", - нагадав експерт.
Також російська робоча сила в оборонному секторі становить лише невелику частину від колишньої радянської чисельності, через ще зменшуються її можливості займатися будь-яким серйозним проєктуванням та виробництвом літаків, зазначив Джонсон.
"Багато працівників вийшли на пенсію і не були замінені, а в самому російському оборонному секторі відбулися глибокі скорочення. За оцінками, чисельність персоналу в найбільш важливих конструкторських бюро становить менше 10 відсотків від піка розвитку сектору в 1980-х роках", - пояснив ексконсультант Пентагону.
Своєю чергою російський аналітик аерокосмічного та оборонного сектору наголосив для 19FortyFive:
"Кількість людей у тому, що залишилося від сектору досліджень і розробок літаків, є достатньою лише для проведення програм модернізації або модифікації. Немає жодного способу, щоб ця невелика кількість людей могла спроєктувати або побудувати щось нове - навіть якщо всі вони генії".
Російська авіація - останні новини
Раніше експерт Стів Балестрієрі назвав недоліки російського винищувача МіГ-31. За його словами, Росія не може замінити цей літак через бюджетні обмеження та війну в Україні, що триває.
Також ЗМІ повідомляли, що Росія заявила про продаж Су-57 на тлі обвалу експорту через війну в Україні. За словами аналітиків, з 2021 року обсяг експорту озброєння з Росії скоротився на 92%, або в 14 разів, і до 1 мільярда доларів.