Російський винищувач-невидимка Су-57 став ганьбою для російського диктатора Володимира Путіна. Проєкт загруз у повільному виробництві, дефіциті запчастин через санкції, та відсутності експортних замовлень.
Про це пише в матеріалі для видання 1945 експерт з міжнародних військових питань у Фонді ім. Казімєжа Пуласького у Варшаві Рубен Ф. Джонсон. За його словами, розробка Су-57, який в Москві задумували як сучасну заміну для старих російських літаків, зазнала значних затримок з моменту його першого польоту в 2010 році.
Технічні проблеми залишаються актуальним питанням.
"Сучасний радар і новий реактивний двигун відстають від графіка, а санкції перешкоджають імпорту життєво важливих компонентів західного виробництва", – акцентує автор.
Крім того, Індія та інші потенційні замовники вже відмовилися від купівлі Су-57. Водночас оборонна промисловість РФ не має достатньо коштів і масштабів для масового виробництва винищувачів.
Що стосується технічного обслуговування Су-57, головна проблема полягає в тому, що літак значною мірою покладається на імпортні західні компоненти. Йдеться про деталі, необхідні як для виробництва, так і для щоденного обслуговування літака, але вони недоступні для експорту для РФ внаслідок російського повномасштабного вторгнення в Україну.
І багато хто погоджується, що у Су-57 немає майбутнього. До прикладу, нові конструкції літаків вимагають розробки легших за метали сплавів і кольорових матеріалів – як правило, композитів. А аерокосмічна промисловість РФ пасе задніх у цій технології.
Крім того, Су-57 має бути оснащений радіолокаційним комплексом AESA, НІІП N036 "Бєлка" і новим реактивним двигуном 5-го покоління НВО "Сатурн/Люлька" АЛ-51Ф, розробленим на авіадвигунобудівному підприємстві в Уфі. Жодна з них не була готова для встановлення на перші партії літаків. Двигун АЛ-51Ф уперше було показано публічно лише в листопаді 2024 року – на авіасалоні Air Show China в Китаї.
До того ж, дані свідчать про те, що економічне становище РФ продовжує погіршуватися. Наприкінці минулого року очільник "Ростеху" заявив, що високі відсоткові ставки означають, що "ми збанкрутуємо за короткий проміжок часу і знову прийдемо до уряду з простягнутою рукою і скажемо: "Дайте нам грошей, щоб врятувати наше виробництво"".
І з огляду на те, що РФ витрачає величезну частину бюджету на ведення війни проти України, виникають сумніви відносно того, що гроші на це виробництво таки надійдуть, резюмує Рубен Ф. Джонсон.
Літак Су-57
Су-57 – російський літак, що позиціонують як винищувач пʼятого покоління. Його довжина становить 19,8 м, а розмах крила – 14 метрів. Су-57 може пролетіти без дозаправки до 3500 км, згідно з даними з відкритих джерел.
На озброєнні цих винищувачів можуть бути як ракети класу "повітря-повітря", так і ракети класу "повітря-земля", а також авіабомби.
Примітно, що Україна вже атакувала російські Су-57. Так, на території аеродрому "Ахтубінськ" в Астраханській області РФ у червні 2024 року один винищувач зазнав значних пошкоджень, а інший був пошкоджений меншою мірою.
Згодом у ЗМІ писали, що уражений внаслідок дронової атаки новітній російський літак Су-57 "не вдасться відремонтувати". Цілі деталі використають для інших бортів.