
Радянські підводні човни класу "Тайфун" (проєкт 941 "Акула"), які були найбільшими з коли-небудь побудованих, пішли "на пенсію", а вже останній човен "Дмитрий Донской" було виведено з експлуатації у 2021 році після 40 років використання. Про це пише колишній сержант і уорент-офіцер спецназу США, військовий експерт Стів Балестрієрі для 19fortyfive.
"Ці гіганти, спроєктовані під час холодної війни для протидії американським підводним човнам класу "Огайо", мали унікальну багатокорпусну конструкцію і несли на борту 20 масивних балістичних ракет РСМ-52, кожна з яких мала кілька боєголовок. Шість бойових "Тайфунів", які знаменито зображені у фільмі "Полювання за "Червоним Жовтнем"", служили на Північному флоті. Їхнє дострокове списання відбулося завдяки появі нового класу "Борей", що ознаменувало кінець епохи для цих легендарних підводних "велетнів"", - розповідає експерт.
Особливості "Тайфунів"
За словами Балестрієрі, США дізналися про радянський проєкт "Тайфун" лише у 1974 році, коли тодішній президент Леонід Брежнєв повідомив президенту США Джеральду Форду, що якщо Америка буде наполягати на будівництві човнів типу "Трайдент", то СРСР збудує "Тайфун".
Як розповідали росіяни, "Тайфуни" мали особливі конструкції, а саме кілька герметичних корпусів та зручності для екіпажу, такі як сауна та басейн. Екіпаж "Тайфуну" для тривалих завдань міг вмістити 160 військових.
"Кілька корпусів під тиском були побудовані навколо ракетних труб. По боках розташовувалися два паралельні корпуси. У третьому корпусі зверху, під величезною рубкою, розміщувався командний центр, а четвертий корпус в носовій частині слугував торпедним апаратом. Перед паралельними корпусами розташовувалися 20 ракетних труб. Кожна з них мала титанову конструкцію для додаткової міцності, і всі вони були щільно скріплені між собою", - пояснив військовий експерт.
Крім того, "Тайфуни" могли нести основне навантаження з 20 БРПЛ RSM-52 (балістичні ракети підводних човнів), кожна з яких мала до 10 боєголовок MIRV (багатозарядні ракети з незалежною головною частиною).
Також ракети були величезними. Зокрема військово-морський інститут війни у 1999 році написав матеріал, у якому пояснив, чому вони були такими великими.
"Ракети були величезними просто тому, що радянська твердопаливна технологія значно відставала від американської, що не було добре зрозуміло під час холодної війни. Тепер ми знаємо, що ключем до успіху США в цій галузі була потужна цивільна індустрія пластмас, яка розробила ключові сполучні речовини, що скріплюють пластикові іграшки і твердопаливні ракетні двигуни. Це був цікавий ранній приклад впливу великої невійськової економіки на військово-промислові показники під час холодної війни", - йшлося у матеріалі інституту.
Скільки таких підводних човнів було збудовано?
Колишній сержант зазначив, що Радянський Союз планував побудувати сім "Тайфунів", однак таких човнів вийшло зробити шість.
"ТК-202, ТК-12 (пізніше перейменований на "Симбірськ") і ТК-13 були виведені з бойового складу в період між 1996 і 2009 роками і відправлені на металобрухт за фінансової підтримки США. Два інших човна, ТК-17/Архангельськ і ТК-20/Сєвєрсталь, залишалися в строю до списання приблизно в 2013 р. Сьомий човен класу "Тайфун", ТК-210, був закладений, але списаний до завершення будівництва через домовленості щодо SALT", - нагадав автор матеріалу.
Інші матеріали про зброю РФ
Як писав УНІАН, раніше росіяни показали запуск ракети "Калібр" з атомної субмарини останнього покоління. Зазначається, що крилата ракета успішно вразила берегову мішень на полігоні Кура на півострові Камчатка. Відстань до цілі перевищила 1100 км.
Також повідомлялось, що в РФ показали таємничу крилату ракету, яка нагадує американську малопомітну AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile). Таким чином її перехоплення буде доволі складним завданням.