
МіГ-35, який у НАТО називають "Fulcrum-F", є багатоцільовим винищувачем, який розробила російська компанія "Мікоян", що входить до складу Об'єднаної авіабудівної корпорації (ОАК) у РФ. Але попри свою перевагу над старішими моделями, такими як МіГ-29, винищувач не знайшов своє місце на міжнародному ринку, через що експерти сумніваються у майбутньому цього літака. Про це пише оборонний оглядач Айзек Зайц для журналу 19FortyFive.
Що відомо про МіГ-35
"МіГ-35 був розроблений у відповідь на мінливі вимоги повітряної війни та потребу в економічно ефективних, але потужних багатоцільових винищувачах. Він був покликаний заповнити прогалину між винищувачами четвертого покоління і платформами п'ятого покоління, такими як Су-57", - зазначив експерт.
Під час розробки літака було враховано значну модернізацію авіоніки, радіолокаційні системи та озброєння, завдяки чому він став конкурентом на світовому ринку винищувачів.
Відомо, що винищувач оснащений двома турбовентиляторними двигунами РД-33МК, які надають тягу по 9 тисяч кгс (кілограм-сили) кожен. Ці двигуни не димлять та мають системи, які зменшують інфрачервону та оптичну видимість.
Максимальна злітна вага літака становить 24 500 кг, а максимальна швидкість 2,25 Маха. МіГ-35 може працювати на висотах до 17 500 метрів та має дальність польоту без дозаправлення 2 тисячі км, яка може бути збільшена до 3 100 км за допомогою зовнішніх паливних баків.
"Однією з головних переваг МіГ-35 є його сучасне радіоелектронне обладнання. Літак має радіолокаційну станцію з активною електронно-сканованою антенною решіткою (AESA), що забезпечує чудові можливості відстеження і ураження цілей. Радар може одночасно виявляти і супроводжувати до 30 цілей, а також вражати до шести цілей одночасно", - розповів Айзек.
Також МіГ-35 оснащений унікальною оптичною локаційною системою, яка дозволяє літаку виконувати незалежні багатоцільові місії, не розраховуючи на наземні системи перехоплення.
Що не так з МіГ-35?
Попри свої передові можливості, винищувач має проблеми як на внутрішньому, так і на експортному ринках. Станом на початок 2025 року на озброєння Повітряно-космічних сил РФ було прийнято лише обмежену кількість таких літаків, пише оглядач.
"Хоча серійне виробництво літака, як повідомляється, має розпочатися вже цього року. Відсутність у літака стелс-функцій, необхідних для сучасної і майбутньої війни, обмежує його конкурентоспроможність у порівнянні з платформами п'ятого покоління. Експортні перспективи МіГ-35 також були прохолодними, оскільки потенційні покупці обирали європейські, китайські або інші російські альтернативи. Навіть найближчий союзник Росії, Індія, вирішила відмовитися від придбання МіГ-35", - підкреслив Айзек.
За словами експерта, війна в Україні ще більше ускладнила виробництво та виконання експортних контрактів. Також розробка нових винищувачів середньої ваги з можливостями наступного покоління, таких як Су-75 "Шах і мат", завадила перспективам МіГ-35.
Поки лише Перу, М'янма та В'єтнам заявили про плани придбати цей винищувач, однак офіційних замовлень ще не було.
"МіГ-35 являє собою значний прогрес в технології російських багатоцільових винищувачів, заснований на спадщині серії МіГ-29. Завдяки сучасній авіоніці, універсальним системам озброєння і винятковій маневреності, ця платформа сама по собі є грізним літаком. Однак проблеми, з якими він стикається з точки зору визнання на ринку і конкуренції з боку нових платформ, підкреслюють швидкозмінний характер сучасної повітряної війни. Майбутнє винищувача залишається невизначеним. З огляду на дуже низький міжнародний інтерес, новий літак, схоже, зайшов у глухий кут", - підсумував Айзек.
Інші цікаві матеріали про російську авіацію
Раніше експерт пояснив, що не так з новим російським винищувачем Су-75. За його словами, розробка літака зіткнулася з низкою проблем, зокрема і через міжнародні санкції, накладені на РФ після російсько-української війни.
Водночас експерт з авіації Богдан Долінце розповів, як швидко Росія відновлює втрати у військовій авіації. Він наголосив, що можливості ворога з виготовлення військових літаків на сьогодні значно менші, ніж були до повномасштабної війни.