Водночас F-104 Starfighter мав і багато переваг, які робили літак одним із найшвидших у світі / фото Вікіпедія

Lockheed F-104 Starfighter є надзвуковим винищувачем-перехоплювачем, який використовували ВПС США ще з 1950-х років. Його було розроблено для досягнення високих швидкостей та підйому на великі висоти, аби переслідувати та збивати радянські бомбардувальники. Водночас він мав низку проблем, з якими стикалися пілоти під час роботи. Про це пише американський журналіст Калеб Ларсон, який працював зокрема і в зоні бойових дій в Україні, для видання 19fortyfive.

"Визначальними зовнішніми характеристиками F-104 були голкоподібний фюзеляж і тонкі, як бритва, крила, розташовані далі назад, ніж у більшості літаків. Така конструкція покращила його характеристики на надзвукових швидкостях, мінімізувавши опір і полегшивши прискорення. Турбореактивний двигун J79 компанії General Electric приводив у рух маленький літак. Це виявилося певною проблемою", - зазначив експерт.

За словами Ларсона, завдяки високій швидкості, Starfighter був чудовим літаком-перехоплювачем, однак ця особливість вартувала йому серйозної ціни. Зокрема на нижчих швидкостях маленькі крила літака не давали йому достатньої підйомної сили, що ускладнювало зліт та посадку й означало необхідність довгих злітно-посадкових смуг, які б витримували довгі злети F-104.

Відео дня

Крім того, винищувач робив дуже широкі розвороти, внаслідок чого пілоти почали жартували про його великий радіус розвороту. 

Журналіст наголосив, що F-104 мав успіх, адже був одним з найшвидших та найвищих винищувачів на той час. Однак Starfighter, попри свої можливості, був смертельно небезпечним винищувачем для американських пілотів, які на ньому літали. 

"У 1959 році Міністерство оборони Німеччини обрало F-104G як стандартний винищувач для німецьких ВПС. Його використання як винищувача-бомбардувальника, перехоплювача і розвідника в поганих погодних умовах і при польотах на рівні землі вимагало значної модифікації обладнання і конструкції планера", - зауважили в одному з німецьких музеїв.

Зокрема на озброєнні німецьких ВПС, у Люфтваффе, Starfighter був смертельним для власних пілотів. 

"З 916 літаків Starfighter, що були на озброєнні німецьких ВПС з 1960 по 1987 рік, близько третини було втрачено в аваріях. Серія катастроф кинула тінь на впровадження літака. 269 машин розбилися, загинуло 116 пілотів. Технічні та логістичні проблеми під час впровадження складної авіаційної системи стали причиною початково високого рівня аварійності", - додали у музеї.

Ларсон каже, що попри небезпечність літака, він був також інноваційним. За його словами, спершу інженери спроєктували F-104 з катапультованим кріслом пілота, що відкидається вниз, аби пілоти могли уникнути зіткнення з високим хвостом літака. Пізніше його замінили на звичайне катапультоване крісло, що стріляє вгору, адже катапультування на малій висоті становило серйозну небезпеку для пілотів. 

"Зрештою, близько 300 Starfighter поповнили флот ВПС США. Винищувач також користувався успіхом за кордоном, де понад 1700 F-104 служили в канадських, італійських, норвезьких, голландських, бельгійських, данських, грецьких, турецьких, іспанських, тайванських і японських ВПС", - зауважив експерт.

Водночас до 1970-х років розвиток технологій реактивних двигунів та дизайну винищувачів призвів до того, що літаки 1950-х років стали застарілими. Зокрема сучасніші літаки, такі як F-4 Phantom II і F-16 Fighting Falcon, які сьогодні використовують в усьому світі, були більш маневровими, мали більшу дальність польоту та значно більшу вантажність, попри менші швидкість та набір висоти. 

Врешті-решт ВПС США зняли з озброєння Starfighter у 1975 році, попри те, що він залишався у користуванні інших країн. 

"Винищувач F-104 Starfighter відкрив нову главу в історії американської авіації. Його запаморочливі швидкості і неймовірні набори висоти становили б серйозну загрозу для радянських бомбардувальних з'єднань, якби вони масово атакували цілі в США, Європі чи деінде. Свого часу він буквально розсунув межі можливого - але водночас, його погана історія безпеки зробила його одним з найбільш сумнозвісних реактивних літаків епохи холодної війни", - підсумував автор матеріалу. 

Інші цікаві матеріалі про літаки

Раніше колишній співробітник Пентагону Кріс Осборн пояснив, чому у США сумують за F-14. За його словами, відхід F-14 піднімає головне питання про те, чи не зробило це авіаносці надто вразливими і чи не поставило під загрозу здатність ВМС США проєктувати міць.

Водночас авіаційний експерт Валерій Романенко розповів, чим французькі Mirage кращі за бомбардувальники Су-24. Він наголосив, що у Mirage постійно вдосконалювали бортове обладнання, а з Су-24 цього не відбувалося.

Вас також можуть зацікавити новини: