
Залізничні лінії є основою чистого транспортного переходу Європи, але вони не вдосконалюються достатньо швидко.
Як пише euronews, згідно з останніми офіційними даними, високошвидкісна залізнична мережа ЄС майже подвоїлася за десятиліття.
За даними Євростату, лінії, здатні перевозити поїзди зі швидкістю 250 км/год і більше, перетинали 8556 км по всьому континенту 2023 року.
Однак загальна залізнична мережа блоку скоротилася на 1,3 відсотка за цей час, склавши всього 200 947 км у 2023 році.
"Європа недостатньо швидко модернізує свої залізниці", - попередив Карлос Ріко, фахівець із залізничної політики в групі з проведення кампаній Transport & Environment (T&E).
Зазначається, що попри те, що залізничні лінії є основою чистого транспортного переходу Європи, останні дані показують карту нерівномірного прогресу.
Чехія має найвищу щільність залізничної мережі в Європі, з 123,2 метра залізничних ліній на квадратний кілометр. Майже всі її лінії були побудовані за часів правління монархії з дев'ятнадцятого століття і захоплені комуністичним режимом, який віддав пріоритет залізничному транспорту над автомобільними дорогами.
За нею йдуть Бельгія (119,2 м/км²), Німеччина (109,5 м/км²) і Люксембург (104,8 м/км²).
Як зазначають аналітики, країни з найвищою щільністю залізничних мереж розташовані в центрі Північної Європи, що відображає як високу щільність населення, так і відносно високі обсяги вантажних перевезень.
На іншому кінці спектра найнижча щільність залізничної мережі була виявлена в Греції (14,0 м/км²) і Фінляндії (19,4 м/км²) - країні з найнижчою щільністю населення в ЄС.
Швеція (26,8 м/км²), Естонія (27,2 м/км²), Португалія (27,8 м/км²), Латвія (28,9 м/км²) та Ірландія (29,8 м/км²) замикають список.
За словами Ріко, висока щільність залізниць зазвичай означає вищу доступність залізниць. Однак проста наявність станції поблизу не гарантує легкої поїздки. Він пояснив:
"Щоб залізнична система здобула перемогу, вона має бути доступною і надійною. Якщо мережа дуже велика, але частота руху низька, ціни занадто високі, а затримки постійні, вона не зможе охопити значний попит. І без цих пасажирів систему буде складніше підтримувати у фінансовому відношенні".
Зазначається, що Чехія добре зарекомендувала себе в плані доступності, з низькими цінами на квитки та спеціальними тарифами. Але пунктуальність підвела її в рейтингу залізничних операторів T&E. У межах ЄС високошвидкісні залізничні лінії часто перетинають національні кордони, полегшуючи безперебійне переміщення по всьому блоку. За даними Євростату, ця мережа значно зросла, збільшившись на 47 відсотків за десятиліття до 2023 року.
Іспанія лідирує з 3190 км високошвидкісних ліній, що на 66 відсотків більше, ніж у 2013 році. Це відображає її статус як найбільшого одержувача коштів ЄС на високошвидкісні залізниці в період з 2000 по 2017 рік.
Залізниця в Європі
5 лютого 2025 року у свій перший рейс вийшов довгоочікуваний прямий поїзд між Брюсселем (Бельгія) і Венецією (Італія). Поїзд вирушив зі станції Bruxelles Midi/Brussel Zuid, а прибув наступного дня на вокзал Venezia Santa Lucia. По дорозі, крім Бельгії та Італії, він також робив зупинки в містах Нідерландів, Німеччини та Австрії.