Не так давно італійський транспортний оператор Trenitalia був визнаний найкращою залізничною компанією Європи. Експерти хвалили його за доступні ціни та комфорт, а також хорошу маршрутну сітку.
Досвідчений мандрівник Брендан Сейнсбері у своєму блозі для найбільшого у світі туристичного видавництва Lonely Planet поділився своїми секретами подорожей на потягах Італією.
"Італія – одна з найбільш доброзичливих до залізниць країн у світі, де швидкі, комфортабельні та економічні поїзди проникають майже в кожен куточок прекрасної країни. Італійці, відомі виробництвом надзвукових Ferrari та Lamborghini, також створили одні з найшвидших поїздів у Європі. Кулеподібні локомотиви Frecce випускаються в трьох різних категоріях, очолюваних високошвидкісним Frecciarossa 1000, максимальна крейсерська швидкість якого становить 300 км/год", – каже Брендан.
А ще, за його словами, італійські поїзди дають змогу туристам милуватися чудовими краєвидами – від зелених пагорбів до білосніжних пляжів, які омиваються блакитними морськими водами, від стародавніх фортець до пастельних будиночків.
Наскільки хороші поїзди в Італії
За словами досвідченого мандрівника, більшість італійських поїздів експлуатуються державною дочірньою компанією Trenitalia, заснованою в її сучасному вигляді 2000 року. Вона контролює левову частку рухомого складу країни, керуючи складною павутиною ліній загальною протяжністю понад 16 тисяч кілометрів, що охоплює всі 20 регіонів країни.
Під управлінням Trenitalia курсують три основні категорії поїздів:
- Regionale: найповільніші та найдешевші поїзди, які зазвичай зупиняються на всіх або більшості станцій.
- Intercity (IC): швидкі поїзди, які курсують між великими транспортними вузлами, тоді як Intercity Notte забезпечує нічні перевезення між північчю і півднем країни.
- Alta Velocità (AV): моделі Frecciarossa, Frecciargento і Frecciabianca, які з'єднують великі міста, досягаючи швидкості 300 км/год, 250 км/год і 200 км/год відповідно.
Здорову конкуренцію їм забезпечує приватна компанія Italo, якою управляє NTV – її поїзди AGV і EVO приблизно схожі на моделі Frecciarossa і Frecciargento компанії Trenitalia за швидкістю та обслуговуванням.
"Конкуренція між поїздами Frecce (AV) і Italo підтримує високі стандарти і низькі ціни. Frecciarossas мають бортові кафе і чотири різні класи, в той час як поїзди Italo мають трохи більш розкішний декор. І всі вони швидші, ніж на машині, особливо якщо врахувати затори та паркування", – пояснює Брендан.
Чи можна дістатися в будь-яку точку Італії на поїзді
В Італії практично немає великих міст, куди не можна дістатися поїздом. Високошвидкісні поїзди Italo курсують між великими транспортними вузлами: Турин, Мілан, Болонья, Флоренція, Рим, Неаполь і Салерно, а на півночі є додаткові сполучення з Брешією, Вероною і Венецією, каже автор матеріалу.
Тим часом, за його словами, поїзди Frecce (AV) охоплюють схожу мережу, але простягаються далі на південь до Реджо-ді-Калабрія. Інша лінія східного узбережжя обслуговує Анкору, Пескару, Барі та Лечче. Високошвидкісні поїзди скоротили час у дорозі між Римом і Неаполем до трохи більше як години, а між Римом і Міланом – до трохи менше ніж трьох, поїзди відправляються кожні 30 хвилин.
Міжміські та регіональні поїзди охоплюють іншу частину країни, включно із Сицилією і Сардинією. Усі поїзди, від AV до Regionales, підтримуються в хорошому стані, а новий рухомий склад, включно з двоповерховими вагонами, вводиться кожні кілька років, додає він.
"За зручністю, вартістю та стійкістю італійські поїзди майже завжди перевершують автомобілі та обслуговують деякі з найвіддаленіших регіонів Італії. Відомі райони без залізничного покриття – узбережжя Амальфі, частини сільської Калабрії та Базилікати, а також велика частина Сардинії, де вам доведеться пересісти на автобуси", – зазначає Брендан.
Чи часто запізнюються поїзди в Італії
За словами мандрівника, зазвичай італійські поїзди рідко запізнюються, але затримки на 10-20 хвилин також не рідкість, особливо на регіональних поїздах, що може спричинити проблеми в разі занадто щільного стикування на пересадку. Тому завжди краще бронювати прямий поїзд до місця призначення, якщо це можливо.
При цьому життя мандрівникам в Італії нерідко псують випадкові одноденні страйки, про які оголошують лише за кілька днів до дати проведення – це "частина італійської культури, яка може фактично зупинити громадський транспорт", каже Брендан.
Чи потрібно валідувати квитки на поїзди в Італії
Квитки на регіональні поїзди без дати мають бути проштамповані в зелених і сірих конвалідах, розташованих на станціях, перед посадкою в поїзд. Контролери можуть оштрафувати людей, які подорожують із непрокомпостованим квитком (близько 50 євро, якщо ви платите на місці). Хоча виправдання, що ви неосвічений турист, іноді працюють, як правило, ризик не вартий того, попереджає автор блогу.
Тим часом, квитки на поїзди AV та Intercity не потребують компостування, оскільки їх можна використовувати лише на конкретні дату та час.
Чи можна сідати на будь-яке місце в поїзді в Італії
Ціни на квитки варіюються залежно від типу поїзда, класу обслуговування, часу поїздки і того, наскільки заздалегідь ви бронюєте. Дорожчі та вишуканіші поїзди Frecciarossa мають чотири класи: стандартний, преміум, бізнес і представницький, з цінами, що збільшуються за зростаючою шкалою: 25% для преміуму, 60% для бізнесу і 100% для представницького. Italo має три класи: смарт, прима і клуб, з ціновими категоріями, аналогічними Frecciarossas.
В інших поїздах Trenitalia є місця першого і другого класу, а квиток першого класу зазвичай коштує на третину або половину дорожче, ніж квиток другого класу.
Квитки на поїзди Frecce/Italo та Intercity можна забронювати за чотири місяці наперед, хоча через частоту руху поїздів вони рідко розпродаються. Їх можна забронювати онлайн або купити на станції, при цьому пасажиру буде призначено конкретне місце.
Регіональні поїзди, які зупиняються майже на кожній станції, не потребують бронювання. "Просто заплатіть за квиток до відправлення, застрибніть у поїзд і займіть місце, де вам подобається. Хоча поїзди можуть бути переповнені, особливо на популярних маршрутах і під час літніх канікул, їх багато, і у вас рідко виникнуть проблеми з пошуком місця", – пояснює Брендан.
Багатомовні квиткові автомати (biglietto veloce) є на всіх італійських залізничних станціях і прості у використанні. Вони приймають як готівку, так і кредитні картки. На великих станціях також є касири в робочий час.
"Бронюйте заздалегідь квитки на поїзди AV, оскільки на деяких маршрутах можна заощадити до 50%, якщо ви впевнені у своїх планах на поїздку – повернення коштів не передбачено", – додає бувалий турист.
Чи варто купувати проїзний на поїзди в Італії
Trenitalia пропонує різні дисконтні проїзні, але вони здебільшого корисні для резидентів або довгострокових відвідувачів, оскільки вони окуповуються тільки за умови регулярного використання протягом тривалого періоду, пояснює Брендан.
Чи можна приїхати в Італію на поїзді
"Деякі з найкращих залізничних маршрутів Італії перетинають її міжнародні кордони з сусідами на півночі. Маршрут через перевал Бреннер, який з'єднує Мюнхен із Венецією через Альпи, іноді рекламується як найкраща поїздка поїздом у Європі, водночас нічний поїзд Euronight між Римом і Віднем із двомісними спальними місцями (від 100 євро) – це чудовий варіант, якщо ви вперше їдете в спальному поїзді", – розповідає мандрівник.
Крім того, з 2021 року поїзди Frecciarossa забезпечують швидке сполучення між Міланом, Турином і Парижем. Після вимушеної зупинки у 2023 році, цей маршрут буде відновлено з квітня 2025 року.
Чи можна я взяти багаж у поїзд в Італії
"Немає ніяких великих проблем із багажем, немає зборів за багаж або багажних вагонів. Беріть із собою все, що можете забрати, і зберігайте це на борту. Зібрані велосипеди можна провозити в регіональних і міжміських поїздах за додаткову плату в розмірі 3,50 євро. Розібрані велосипеди можна провозити в поїздах AV безкоштовно", – пояснює Брендан.
Як повідомляв УНІАН, раніше туристам назвали вісім найкращих міст Італії для сіті-брейку.
Вас також можуть зацікавити новини:
- Як обрати ідеальний ресторан в Італії: поради від шеф-кухарів
- Туристка забронювала найдешевший рейс і раптово відкрила чарівну приховану перлину Італії
- "Шахрайство з трояндами": туристів в Італії попередили про схему, як не потрапити на гачок
Читайте свіжі новини туризму, шукайте ідеї для подорожей і дивіться мальовничі фото з усього світу на Телеграм-канал УНІАН.Туризм.