Велика Британія запровадила санкційний пакет щодо трьох десятків суден "тіньового флоту" Росії. Але це декоративні дії замість глобальних рішень. І це викликає саркастичну посмішку.
Річ у тім, що ці санкції передбачають заборону суднам, які перевозять російську нафту, заходити в її порти. Але вони туди й так не заходили і не збираються. Також росіянам заборонили користуватися послугами британських страхових компаній. Але вони й зараз користуються послугами "Інгосстраху" та страхових компаній Індії й Китаю, тобто тих країн, які не підтримують режим антиросійських санкцій.
Ще один момент - треба розуміти, що насправді ніякого "тіньового флоту", тобто невидимого для інших країн, не існує. Це придумали наші американські друзі, які побоювалися, що світові ціни на нафту підуть у гору, і у них зросте ціна на бензин та дизпаливо. Мульку з "тіньовим флотом" підхопили ЗМІ і вона обросла неправдивими деталями. Зокрема, що "тіньовий флот" ніхто не бачить, бо нібито ці судна відключають передавачі АIS. Це брехня. Вони справді проводять маніпуляції з передавачами, але в будь-яких міжнародних протоках, зокрема Каттегат, Великий і Малий Бельт, які з'єднують Балтійське море з Атлантичним океаном, ніхто не пропустить жодне судно з вимкненим передавачем АIS. Тому всі їх чудово бачать.
Тож для мене не важливі добрі жести від керівництва Великої Британії, адже бачу, як щомісяця 100-105 танкерів з Балтійського моря йдуть, як і йшли.
Як вони возили російську нафту, так і возять. Як Росія отримувала за неї гроші, так і отримує… І ніякого зменшення цього потоку через санкції щодо РФ не спостерігається.
Для прикладу, танкер VANGUARD (ІМО 9311622), у "дівочості" VLADIMIR TIKHONOV, 1 вересня 2024 року потрапив до санкційного списку Великої Британії. Але у листопаді він пройшов Ла-Манш, "помахуючи рукою" уряду Великої Британії. З 11 вересня цього року, тобто після запровадження санкцій, він здійснив рейс з Індії до Новоросійська за нафтою і назад, розвантажився і повертається за нафтою до Балтійського моря. Жодні подібні санкції - ні Великої Британії, ні США - ні йому, ні сотням інших не завадять.
Треба розуміти, що сьогодні продаж нафти є для Росії основним джерелом фінансування війни. Це найбільша частка іноземної валюти, яку РФ отримує від Індії, Китаю, Сінгапуру, Малайзії і африканських країн. За цю валюту Росія купує все, що їй потрібно - від мікросхем до оптичних приладів. Це такий собі Perpetuum mobile(вічний двигун) фінансування кровопролиття. І саме його треба зупинити, бо інакше війна не зупиниться ніколи.
Для того, щоб обмеження були не імітацією, а дієвим механізмом проти Росії, перед нашими друзями, союзниками і партнерами треба ставити питання щодо радикального оновлення світової санкційної політики. І тут необхідно виходити з того, що міжнародне морське право, вільна торгівля, свобода транзиту - це все поняття з мирного часу. А на період війни в Європі, яку РФ веде проти України, необхідно частково зупинити окремі норми морського права. Зараз необхідний жорсткий реалізм.
Що потрібно зробити? Заборонити Росії користування протоками.
Це питання неодноразово ставилось, в тому числі місяць тому, коли президент України Володимир Зеленський зустрічався в Рейк’явіку, зокрема, з керівництвом уряду Данії. В резолюції зазначалося, що треба не дозволити "тіньовому флоту" Росії возити нафту, бо за кошти, виручені з її продажу, Росія фінансує війну в Україні. І це правда. А що далі? Заява, що будуть діяти з дотриманням норм міжнародного морського права? Але це не працює.
Як виглядає, наприклад, ринок сирої нафти? Приблизно 60% йде з російських портів на Балтійському морі, а це приблизно 10-12 мільйонів тонн у місяць. Також 20% такої нафти йде з портів Чорного моря і ще 20% - з портів Далекого Сходу і Півночі. Виходячи з цієї статистики, саме в Балтійському морі треба вживати заходів для припинення цього потоку. І в нас є надія, що ми можемо щось зробити, оскільки це море, крім Росії, контролюється країнами-нашими друзями - вони є або членами ЄС, або членами НАТО.
Також протока Ла-Манш контролюється Великою Британією і Францією. Є близько 30% танкерів, які в "чорних списках" щодо портового контролю. Скажіть, що ви забороняєте тим танкерам користуватися протокою задля збереження екології. І тоді вони вимушені будуть оминати Велику Британію, що займе кілька додаткових днів і транзит для Росії здорожиться…
Насамперед треба вживати заходів для перешкоджання Росії заробляти гроші на продажі нафти. Я впевнений, що так і буде. Але питання - коли.
Андрій Клименко, керівник Інституту Чорноморських стратегічних досліджень