Експерт пояснив, що буде на АЗС через ухвалений закон про підвищення податків / Колаж УНІАН, фото УНІАН

"До 5-6% буде недолив палива на всіх заправках", - засновник групи "Прайм" Дмитро Леушкін

19:30, 11.10.2024
6 хв. Інтерв'ю

Засновник логістичної групи компаній "Прайм", експерт паливного ринку Дмитро Льоушкін розповів УНІАН, як ухвалений закон про підвищення податків вплине на мережі АЗС, і як це відіб'ється на цінах і якості палива.

Верховна Рада 10 жовтня ухвалила закон про підвищення податків, яким передбачається збільшення ставки військового збору до 5 відсотків і введення його для ФОПів. Крім цього, нововведення торкнулися і автозаправних станцій.

Відповідно до закону, тепер щомісяця, не пізніше 10 числа, АЗС будуть зобов'язані платити авансові внески з податку на прибуток за кожне місце роздрібної торгівлі пальним. Сума внеску відрізнятиметься залежно від наявності або відсутності магазину, що продає алкоголь і тютюнові вироби, а також частки реалізації скрапленого газу на станції.

Засновник логістичної групи компаній "Прайм", експерт паливного ринку Дмитро Льоушкін в інтерв'ю УНІАН розповів, наскільки болючим буде цей тягар для АЗС, чи призведуть податкові новації до зростання цін на стелах, і як заправники зможуть компенсувати свої збільшені витрати.

Відео дня

Учора депутати проголосували за підвищення податків для населення і бізнесу, частина новацій стосуються саме мереж АЗС. Розкажіть читачам, що відтепер змінилося для заправників?

Наразі запровадили авансовий податок на прибуток - кожна заправка платитиме 60 тисяч гривень. До цього податок на прибуток у принципі погано адмініструвався, і ніхто його особливо не платив - тільки компанії, які мають велику виручку по магазину. Тобто вони і так ці гроші платили, тому що отримували додатковий прибуток за рахунок продажу супутніх товарів: сигарет, алкоголю, хот-догів тощо.

Для цих мереж не зміниться зовсім нічого. Тому що вони і так платили цей податок на прибуток за рахунок того, що його їм генерував магазин. Вони нікуди ці сигарети, алкоголь заховати не могли. Тож великі мережі - такі як WOG, ОККО, БРСМ, UPG - новий внесок навіть не відчують і не помітять, оскільки вони платили більше.

Великі мережі АЗС не відчують авансовий податок на прибуток  / фото Тис Миколай

А що стосується малих мереж АЗС? Що на них чекає найближчим часом?

Основного удару новий закон завдасть по АЗС, які слабо торгують у магазинах і не генерують додаткового прибутку, щоб його включити в цей податок.

Що буде відбуватися? Маленькі АЗС будуть змушені ці гроші (авансові внески - УНІАН) закладати собі у вартість. Відповідно, якщо заправка десь на трасі проливає 1,5-2 куби на день, то на місяць у них пролив 60 кубів. І 60 тисяч гривень потрібно заплатити. Дуже легко корелюються цифри - гривня на літр лягає додатково до витратної частини.

Що робить сегмент дискаунтерів (заправки, які ставлять низькі ціни на паливо, - УНІАН)? Наближає їх на гривню за ціною до мейджерів (великих мереж АЗС - УНІАН). Тобто, якщо, наприклад, на мережу не найнавороченіших заправок - умовно назвемо АЗС "Фактор", Marshal або "Авантаж" - їхали люди за нижчою ціною, і вони ще якось виживали, то зараз сенс їхати до них втрачається. Щоб ці заправки-дискаунтери вижили, для збереження цієї гривні зазору в ціні вони підуть на хитрощі, аби тільки не підвищувати ціни на стелі. Інакше вони втратять усі продажі.

Умовно кажучи, якщо на WOG ціна пального буде 55 грн, а на Marshal 54 грн, ви не поїдете на Marshal, а поїдете на WOG, тому що там вам більше сподобається, і ви цю гривню переплатите. А от якщо різниця буде у дві гривні, то можна ще задуматися.

Таким чином, щоб зберегти ось цю різницю, дельту між дискаунтером і преміум-заправкою, дискаунтерам доведеться звідкись цю гривню взяти. Взяти її можна тільки нечесним шляхом. Тут небагато варіантів: або не пробивати чеки, що в принципі й так уже багато хто робить, або просто підставляти "лівий" термінал - цим грішать не всі, але багато хто. Тобто ви приїжджаєте, розрахувалися карткою, гроші пішли на якусь фірму, яка не має жодного стосунку до цієї заправки. Відповідно, цей продаж пройшов повз касу. Цим багато хто грішить, але зараз грішитимуть ще більше.

А третій шлях - це банальний недолив. Налити вам не літр, а, умовно кажучи, на гривню менше. На гривню - це не так вже й багато, насправді, це виходить 2-2,5%. Зараз у стандарті за ДСТУ допускається недолив в 1%, і всі й так допускають 1,5-2 відсотки. Отже, недолив на всіх заправках буде до 5-6%. Тобто ви приїхали заправлятися на 50 літрів, десь літр вам недолили, але ваш датчик бака не покаже цього.

На АЗС можуть почати недоливати пальне / фото УНИАН

Як ці новації позначаться на звичайних споживачах? Чи можна очікувати зростання цін на бензин, дизель і автогаз або можливого дефіциту палива?

Ні, цього не буде. У нас ринок не зрушиться, тому що його тримають мейджери. Ну, OKKO, WOG - вони не будуть підвищувати ціни, на них цей закон не діє, у них нічого не сталося, у них усе добре. А якщо захочуть підвищити ціни АЗС, грубо кажучи, другого сорту, то вони тоді вилетять у трубу.

Тобто власники маленьких АЗС таким чином "битимуться" за свій прибуток і тим самим посилюватимуть тіньові схеми на ринку?

Основною схемою зараз буде більша кількість "лівих" терміналів і недоливів. Умовно, для оплати податку на прибуток вони візьмуть по гривні з літра: 60 тисяч гривень розділили на 60 тисяч літрів протоки. І цю гривню візьмуть із недоливів і з "лівих" терміналів, іншого варіанту немає. Ціни ніхто не буде підвищувати, інакше вони програють конкурентну боротьбу.

Якщо говорити загалом про світову кон'юнктуру, яка поточна ситуація з цінами на нафту? Яких цін на паливо слід очікувати в найближчій і середньостроковій перспективі, без прив'язки до новацій у податковій політиці?

Ми зараз увійшли в такий бурхливий період, який називається період штормів і ураганів, він триватиме місяць. Від цього буде сильно страждати нафтовидобуток в Америці. У Карибському басейні буде дуже волатильна нафта (ціни будуть постійно змінюватися - УНІАН) через це.

Другий момент - це конфлікт Ізраїлю з Іраном. Чи буде відповідь Ізраїлю по Ірану, що вони розбомблять - чи то об'єкти ядерної інфраструктури, чи то нафту і переробку, чи то і те, і інше - ніхто цього не знає. Ось від цих двох чинників дуже багато що залежить - зокрема й ціноутворення в нашій країні.

Тому сказати, яка ціна буде, умовно, в листопаді, зараз ніхто не візьметься. Плюс до всього, 5 листопада відбудуться вибори в США, а це теж дуже важливий факт, який зараз максимально тримає ціни і при цьому не дає їм злітати.

Новини партнерів
завантаження...
Ми використовуємо cookies
Погоджуюся