Мазут, який витікає з російських танкерів "Волгонефть 212" та "Волгонефть 239", що зазнали аварії в районі Керченської протоки, може дістатися України.
Як розповів "Українському радіо" в.о. директора науково-дослідної установи "Український науковий центр екології моря" Віктор Коморін, за попередніми оцінками, одне з суден, яке розламалося навпіл, перевозило близько 4,3 тис. тонн мазуту. Уже є повідомлення про те, що нафтові плями досягли російського курортного міста Анапа.
Коморін пояснює, що мазут при нинішніх погодних умовах має особливість осідати на дно, але частина речовини у вигляді емульсії та плівки поширюватиметься на значні відстані. Наразі найбільш імовірно, що нафтопродукти вже забруднили південну частину Керченської протоки.
Він пояснив, що не може надати більш точно оцінку тому, що ситуація ускладнюється відсутністю супутникових даних через значну хмарність у регіоні.
"Ми зробили математичне моделювання, але з певними допущеннями, оскільки у нас немає точних координат, де саме ці судна зазнали аварії. Необхідно відзначити, що обидва ці судна були з відключеними AIS - це глобальна система спостережень за суднами. В одного із цих суден було відключення за 4 дні до того, а в іншого понад тиждень. Тобто, де саме вони перебували в момент аварії, ми досі не знаємо", - зазначив він.
За словами експерта, навряд чи Росія навмисно спричинила катастрофу, чим завдала шкоди й собі. Імовірно, танкери використовували з економічною чи військовою метою, тому їхні системи AIS були вимкнені. Однак море не має кордонів - забруднення не обмежиться лише російськими територіями й може зачепити український берег, зокрема Крим. Коморін сказав:
"Вплив, відповідно, не тільки на тих територіях, які стосуються Росії, а й на наших українських територіях. Досі є загроза того, що якась кількість нафтопродуктів потрапила на узбережжя Криму. Ми досі цього достеменно не знаємо".
Щодо ліквідації наслідків аварії, експерт зазначив, що зазвичай нафтові плями локалізуються спеціальними бонами, після чого їх збирають механізмами або нейтралізують хімічними речовинами. Однак досі немає жодної інформації про те, чи проводяться такі роботи.
Коморін також прокоментував загальне екологічне забруднення Чорного та Азовського морів, зокрема через підрив росіянами Каховської ГЕС. За його словами, одним із найпоказовіших прикладів є масова загибель морської фауни на Одеському узбережжі. Зокрема тоді, влітку 2023 року, протягом тижня після аварії загинуло понад 50% мідій, що свідчить про руйнівний вплив катастрофи на морське середовище.
За його словами, під час певних погодних умов води Дніпро-Бузького лиману приносять до Одеси токсичні та біогенні речовини, що призводять до явищ на кшталт "червоного припливу" й масового цвітіння води. Такі зміни вказують на те, що екосистема Чорного моря, яка зазнала значного удару, залишається дуже вразливою навіть за умов відносного зниження екологічного тиску.
"Ми й досі бачимо при певних вітрах, коли води з Дніпро-Бузького лиману потрапляють до Одеського узбережжя, що у нас підіймається рівень токсичних і біогенних речовин, які спричиняють такі наслідки, як, наприклад, "червоний приплив", який ми бачили цієї осені, інші види масового цвітіння", - наголосив керівник установи.
Він додав, що екосистема вже зазнала певних змін, і тому навіть мінімальний вплив викликає її гостру реакцію.
"Тому ми повинні більш бережно ставитися до моря і до морських мешканців", - підсумував Коморін.
Аварія російських танкерів у Керченській протоці
Нагадаємо, 15 грудня в районі Керченської протоки зазнали аварії два російські танкери "Волгонефть-212" і "Волгонефть-239". В Чорне море потрапив мазут, який вони транспортували. Керівник громадської організації "Зелений лист" Владислав Балинський заявив, що наслідки аварії будуть катастрофічними. Він припустив, що в море потрапило понад 8 тисяч тонн нафтопродуктів. Температура води - 7-10 градусів за Цельсієм, а це означає, що значна частина мазуту опиниться у вигляді згустків на дні, і зібрати його вже неможливо. Вони переміщатимуться течіями та з підвищенням температури періодично спливатимуть у вигляді райдужної жирної плівки.
17 грудня стало відомо, що нафтопродукти уже прибило до курортного міста Анапа (Краснодарський край РФ). Місцеві жителі опублікували відповідне відео, на ньому - вражаючі наслідки катастрофи. Зі слів місцевих жителів, шторм приніс величезну кількість мазуту з танкера, що розколовся в Керченській протоці. Великі згустки нафтопродуктів покривають піщану зону і воду одного з відомих пляжів.